I år fyller Jula 40 år och firar med en omsättning på över 1,5 miljarder kronor under bara juni och juli. Totalt ökade omsättningen i Sverige, jämfört med föregående år, med cirka 17 procent. I butiken på Storhedens handelsområde i Luleå har de haft mycket mer kunder än vad de brukar, enligt Peter Oldenborg, chef för region norr i Jula Sverige.

– Det är mycket nya kunder och framför allt mycket norrmän. Det är en betydande ökning jämfört med ifjol. Vi kan garanterat se en tillströmning av norrmän i år.

Enligt Peter Oldenborg är norrmännen ute efter campingprylar i första hand. Bland resterande kunder är det mest säsongsprodukter som gäller.

– Allt från skruv och färg till byggprojekt men det är också mycket till grillprodukter.

Men det är inte bara tack vare grannarna i väst som det rullat på för butiken.

– Jag tror att det beror på den del av jobb vi har i Jula framför allt bra personal och det ser vi på kundmätningarna också. Kunderna återkommer och känner sig trygga.

– Sen vill jag ge extra till personalen som gör ett fantastiskt jobb. Det är vår viktigaste resurs.