Enligt Rikard Mattsson, verksamhetsledare på Företagarna Boden, lämnades drygt 500 röster in på skyltsöndagen den första advent. Det är några fler röster än i fjol.

Skyltfönstret hos Selmas style för You fick flest röster och vann stort.

– Hon hade gjort ett jättefint skyltfönster, säger Rikard Mattsson.

Selma Nilssons butik fick 169 röster. På andra plats kom Guys & Dolls och på tredje Fritz Olsson.

Han berättar att rekordmånga butiker, 18 stycken, hade anmält sitt deltagande i tävlingen om det snyggaste skyltfönsret. Ytterligare fyra-fem affärer hade julskyltat, men var utom tävlan.

– Det är det viktigaste för kundernas skull, att det är en bra julskyltning. Det var inget julväder, men blev en bra dag på stan. Vi hade 27 utställare allt från UF-företag till Lions och hyresgästföreningen. Det var kul. Det blev en fin folkfest och en supersuccé med massor av besökare, säger Rikard Mattsson.

Selma Nilsson hade inte förväntat sig att få så många röster och blev spontant mycket glad när hon fick veta att hon vunnit omröstningen.

– Det betyder så mycket just det, att det är kunderna som röstat fram resultatet. Men jag har bara funnits här en dryg vecka, så det är ju knappt någon som vet att jag finns.

Till skyltsöndagen skyltade hon om helt och hållet trots att hon nyligen öppnat. En julgran med röda glittrande pumlor flankerar att bergigt vinterlandskap med djur och tomtar.

– Jag ville skapa den traditionella julen, som man minns från det man var liten, säger Selma Nilsson.

Som barn bodde hon i Montenegro och kommer ihåg att hon fångades av julskyltning där det fanns en rörelse. Det har hon försökt att återskapa med ett elektriskt tåg.

– Jag vill skapa stämning och känsla. Det är kul att kunderna uppskattar det. Jag har lagt ned tid och kärlek och det är roligt att de sett det.