Enligt honom har problemen pågått sedan den 27 november.

I nuläget vet vi att det beror på ett tekniskt fel men för närvarande fokuserar vi på att rätta det felet så att folk får rätt saldo. Sen får vi gå till botten med grundorsaken, säger Pontus Haag.

Även Swedbank bekräftar att man har haft problem men uppger att det bara handlar om ett tekniskt fel på kontoutdraget.

Det ser ut på kontoutdragen som att man har blivit dubbeldebiterad. Men det är ett tekniskt fel, man har de facto inte blivit det. Tittar man på saldot så stämmer det, säger Josefine Uppling, presschef på Swedbank, till TT.
Det är fortfarande inte så kul men inte lika allvarligt. Vi jobbar för fullt med att rätta det här.

På Skandiabanken har kunders pengar dock dragits och problemen har haft en kundpåverkan.

Det har faktiskt varit så att kunder som fått dubbeldebiteringar inte haft pengar kvar och därför inte kunnat handla, säger Pontus Haag.

Båda bankerna ber om ursäkt för det besvär som problemen har orsakats kunderna.